شناسایی رویکردی بالقوه برای درمان  بیماری قلبی از طریق روده

18 دسامبر 2015- محققان یک بازدارنده ی میکروبی را شناسایی  نمودند که مانع از تصلب  شرایین  یا آترواسکلروز می شود. نتایج این تحقیق ارتباط باکتریهای روده ای و بیماری های قلبی عروقی را تایید می کند. محققان کلینیک کلولند برای اولین بار نشان دادند که هدف قرار دادن میکروبهای روده ای می تواند از بروز بیماری قلبی به دلیل مواد مغذی موجود در رژیم های غنی از گوشت قرمز، تخم مرغ و محصولات لبنی  پر چرب  جلوگیری  کند.

 این رویکرد جدید بر اساس  نتایج مطالعات قبلی این گروه در مورد تولید محصول جانبی هضم  چربیهای جانوری در روده بنام TMAOیا trimethylamine N-oxideاست که با ابتلا به بیماری تصلب  شرایین وبیماری قلبی مرتبط می باشد. حال دانشمندان یک ممانعت کننده ی طبیعی بنام  DMBیا 3 و 3 دی متیل -1- بوتانل را یافته اند که در برخی از روغن های فوق بکر زیتون ( که به روش  فشردن  سرد تهیه می شود) و روغن دانه ی انگور یافت می شود، این ماده قادر به کاهش تولید TMAOو کاهش آترواسکلروز در موشها می باشد.

 این کشف می تواند به یک روش درمانی  بالقوه برای پیشگیری از بیماریهای قلبی که قاتل شماره ی یک  در آمریکا است و همچنین برای سایر بیماریهای متابولیک مرتبط با باکتریهای روده ای مانند دیابت تبدیل  شود. تحقیق اخیر بصورت  آنلاین و بصورت چاپی در شماره ی اخیر مجله ی Cell  منتشر گردید.

ارتباط بین TMAOو باکتریهای روده با بیماریهای قلبی ابتدا برای اولین بار توسط این تیم تحقیقاتی، چهارسال قبل و به رهبری پرفسور Hazenمدیر بخش پزشکی سلولی و مولکولی در مرکز تحقیقات Lernerدر کلینیک کلولند کشف شد. به گفته ی دکتر Hazenبسیاری از بیماریهای مزمن مانند  آترواسکلروز، چاقی و دیابت با باکتریهای روده ای در ارتباطند، این مطالعات نشان می دهد که احتمالا می توانیم جلوگیری از گسترش  یا به تاخیر انداختن بیماریهای قلبی مرتبط با رژیم غذایی را از روده  آغاز کنیم.

 این تحقیقات راه را برای ابداع انواع جدیدی از درمانها برای آترواسکلروز و سایر بیماریهای  متابولیک گشوده است.

 TMAOیک متابولیت روده ای است که هنگام هضم مواد مغذی کولین، فسفاتیدیل کولین(لسیتین) و کارنیتین که در محصولات حیوانی به وفور یافت می شوند، تولید می گردد. ارتباط مقدار TMAOدرخون با افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته و مرگ در مطالعات بالینی مشخص شده است. کارنیتین در گوشت قرمز و جگر به فراوانی یافت می شود درحالیکه کولین و لسیتین درگوشت گاو، گوسفند ، جگر، زرده ی تخم مرغ و محصولات  لبنی  پر چرب فراوان هستند.

 مطالعه ی حاضر نشان می دهد که مهار هدفمند مرحله ی اول تولید  TMAOیعنی توقف تولید تری میتل آمین، توسط میکروبهای روده ای می تواند به جلوگیری از آترواسکروز ناشی از رژیم  غذایی کمک کند.

محققان از تولید TMAOبوسیله ی DMBدر موشهای تحت تغذیه با رژیم غنی از کولین و کارنیتین جلوگیری کردند. در موشهایی که با این ممانعت کننده درمان شدند مقدار TMAOکاهش یافت و این حیوانات کمتر به  آترواسکلروز مبتلا شدند.

 DMBیا 3 و 3 دی متیل 1 بوتانل یک آنتی بیوتیک نیست بنابراین درمان با این ماده می تواند یک مسیر  میکروبی  خاص را هدف قرار دهد و درحالیکه از فلور روده محافظت می کند، نگرانی در مورد  استفاده ی  بیش از حد از آنتی بیوتیک ها و مقاومت باکتریایی را که به یک بحران بهداشتی در سراسر جهان تبدیل شده است ، دامن نمی زند.

دکتر Hazenمی گوید: ما توانستیم نشان دهیم  که دادن دارو به  میکروبیوم روشی موثر برای جلوگیری ازبیماریهای قلبی ناشی از رژیم غذایی است. این مهارکننده ازتشکیل یک محصول زائد توسط میکروبهای روده ای جلوگیری می کند و منجر به کاهش میزان TMAOو جلوگیری از آترواسکلروز وابسته به رژیم غذایی می شود. این موضوع بسیار شبیه به استفاده از استاتین ها برای مهار ستز کلسترول در سلولهای انسانی است.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، بیماری قلبی سالانه در ایالات متحده ی آمریکا حدود  610 هزار نفر را می کشد، به عبارت دیگر از هر 4 مرگ یکی به دلیل بیماریهای قلبی است بیماری  قلبی علت اصلی مرگ و میر در زنان  و مردان در آمریکا می باشد.

 منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/304281.php